Tekstgrootte
Interview met Esra:
Esra heeft haar onzekerheid overwonnen en heeft veel gehad aan de leerkrachten om zich heen die haar wilde helpen. Door de leerkrachten die haar tot steun zijn geweest heeft zij zich laten inspireren. Nu wil zij in en na haar opleiding leerlingen motiveren en laten geloven in zichzelf.
Op het Mozaïek
Op de basisschool was ik best wel onzeker, ik vond leren best moeilijk en zat vaak in het groepje dat extra werd geholpen. Het was wel fijn om geholpen te worden, maar ik wilde heel graag bij de kinderen horen die goed konden leren. Dat ik het leren lastig vond en iets anders wilde, maakte me best onzeker. Ook wilde ik graag bij de groepjes vriendinnen in de klas horen en als dat niet lukte werd ik boos en verdrietig en maakte ik ruzie. Ik vind het niet fijn om hier op terug te kijken. Ik vond schoolvoetbal erg leuk en ook het debatteren. Ik was door mijn onzekerheid best bang voor de Cito-toets. Juffrouw heeft toen met mij en nog wat kinderen een paar keer na schooltijd gekeken hoe wij omgingen met de Cito-vragen en heeft ons geholpen met leren nauwkeurig te lezen. Ik weet nog dat de juffrouw tijdens de Cito-toets 5 minuten vlak bij me kwam zitten om me gerust te stellen.
Op de mavo
Op het Olympus had ik een heel fijne tijd, ik zou zo weer terug willen. Ik had veel vrienden en ook daar werd ik geholpen door docenten, vooral met de vakken economie en wiskunde, die vond ik toen lastig. Ik had een goede band met de docenten, ik vond ze oprecht in me geïnteresseerd, ze wilden weten hoe het met me ging en ze maakten echt contact. Vlak voor het eindexamen wist ik nog niet wat ik verder wilde met mijn toekomst. Een docent heeft toen met me gesproken en gaf aan dat ik wel de havo kon gaan doen.
Op de havo
Het verschil tussen de mavo en de havo was dat er op de havo meer inzicht werd gevraagd. Je leert niet alleen de lesstof, maar je moet er ook over nadenken. Je moet achter de achterliggende gedachte komen. De overstap van mavo naar havo was goed te doen voor mij, ik had snel door wat er van mij werd verwacht en ik leerde snel verbanden leggen. Op de havo waren er meer activiteiten en uitstapjes en die waren ook wat luxer, zo gingen we naar Barcelona en overnachtten we in een hotel. Engels was mijn lievelingsvak, ook door de docent die dat gaf, mevrouw Adriaanse. Ze gaf goed les en had een goede band met haar leerlingen, toen dacht ik: dat wil ik ook.
Na de havo
Meteen na mijn examen schreef ik me in op de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) voor docent Engels, helaas werd ik uitgeloot. Dat vond ik heel erg, want dit was juist mijn droom. Ik wilde geen tussenjaar, ik wilde studeren, dus keek ik rond naar andere opleidingen en koos voor Human Resource. Tijdens de opleiding ontdekte ik al snel dat dit niet was wat ik wilde. Ook daar was een goede lerares Engels, zij pepte me op, gaf me vertrouwen in mijn vaardigheid Engels en stimuleerde me om mijn droom waar te maken. Ik schreef me opnieuw in voor lerares Engels, weer in Arnhem en moest voor de toelating een aantal punten krijgen door middel van toetsen en een korte presentatie. Helaas kwam ik net 2 punten tekort en ook met een extra gesprek lukte het niet. De moed zakte me in de schoenen, ik had me al uitgeschreven bij Human Resource en wilde niet nog een jaar kwijt zijn. Gelukkig had ik het er met vrienden over en zij wezen me op de andere opleidingen in Nederland. Al was het al laat, het was inmiddels juni, ik kon me toch inschrijven omdat ik al op een hbo-opleiding had gezeten.
Hogeschool Utrecht
Nu ben ik in mijn eerste jaar voor docent Engels en tot nu toe alle punten voor deze periode binnen. Als ik de propedeuse binnen heb kan ik ook naar de universiteit. Dat zou ik wel willen, maar het kan ook te hoog gegrepen zijn. Daar wil ik dit jaar over nadenken en samen met docenten over praten, dat heeft me eerder ook goed geholpen. Ik ben blij dat ik altijd doorgezet heb en heb geluisterd naar mensen die me moed inspraken en niet naar mensen die niet in me geloofden.
Werk
Sinds juli dit jaar werk ik ook bij de Lidl in Malburgen. Het is leuk want je draagt verantwoordelijkheid, je leert nieuwe mensen kennen en je verdient een extraatje.
Dromen
Ik ben dol op geschiedenis en vooral alles wat met Engeland te maken heeft.
Op school heb ik goede voorbeelden gehad van docenten en ik wil een goede docent Engels worden. Met Engels geef ik jongeren een toekomst. Als ze goed Engels spreken, kunnen ze ook internationaal gaan werken en dat vergroot hun mogelijkheden. Ik vind het fijn om oudere kinderen te helpen, ik wil ze helpen zoals ik geholpen ben met goede adviezen.