Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen bij Social Schools
Leerling aanmelden
Vacatures
  • Het Mozaïek
  • Onze school
    • Locaties
    • Team
      • Team Zwanebloemlaan
      • Team Eimerssingel
    • Vakanties en vrije dagen
    • Voorschoolgroep
    • Neveninstroom
    • COA
    • Partners
      • Onderwijspartners
      • Wijkpartners
    • Ons bestuur Flores Onderwijs
    • Vacatures
  • Ons onderwijs
    • Onderwijsvernieuwingen
    • Ouderbijeenkomsten
    • Verlengde schooldag (VSD)
    • Veilige school
    • Regels en routines
    • Burgerschap
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Schoolkalender Zwanebloemlaan
    • Schoolkalender Eimerssingel
    • Bewegingsonderwijs
    • Ziekmelding en verlof
    • Schoolgids
    • Doorstroomtoets
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Belangrijke documenten
    • Privacybeleid
    • Ouderbijdrage
    • Scholen op de kaart
  • Nieuwe ouders
    • Kennismaken, aanmelden & inschrijven
    • Onderwijsinspectie
    • Tevredenheidspeilingen
    • Buitenschoolse opvang BSO
    • Hoe kunt u zich laten informeren?
    • Hoe kunt u helpen als ouder?
  • Contact
    • Aanmeldpagina
    • Klachtenregeling
  1. Het Mozaïek »
  2. Onze school »
  3. COA

COA

Het Mozaïek verzorgt ook het onderwijs aan asielzoekerskinderen in Arnhem-Zuid aan de Groningensingel in de Proces Opvang Locatie (POL) van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA). Er is een onderbouwgroep met leerlingen in de leeftijd van vier tot acht jaar oud en een bovenbouwgroep met leerlingen van acht tot twaalf jaar oud. De leeftijdsindeling is bepaald aan de hand van de emotionele en cognitieve ontwikkeling van de kinderen.

Het Mozaïek Groningensingel

In Nederland zijn diverse Procedure Opvang Locaties. Het verblijf in een POL is gekoppeld aan de asielprocedure. De opzet is, dat mensen ongeveer 3 tot 6 weken in een POL blijven, soms is dit langer. De mensen die hier verblijven, zitten aan het begin van hun asielzoekersprocedure. De kinderen die in een POL wonen zijn leerplichtig.

Onze kinderen

De leerlingen hebben diverse culturele- en sociaal economische achtergronden en spreken over het algemeen weinig tot geen Nederlands. Een deel van de kinderen heeft al Nederlands onderwijs genoten bij een vorige opvanglocatie.

In de onderbouw komen de meeste kinderen voor het eerst in aanraking met onderwijs. Een minderheid van de kinderen heeft in het land van herkomst al enige vorm van onderwijs gevolgd.

In de bovenbouw heeft de meerderheid van de kinderen al onderwijs genoten in het land van herkomst. Sommige kinderen zijn gealfabetiseerd in de moedertaal, anderen komen niet gealfabetiseerd binnen.

Binnen de school is een duidelijke structuur voor kinderen met heldere regels en afspraken, om kinderen een veilige en voorspelbare omgeving te bieden. Kinderen worden de juiste handvatten geboden om een goede start te kunnen maken in het Nederlandse onderwijs.

Het onderwijs

De primaire taak van de school is het geven van kwalitatief goed onderwijs, dat uitgaat van de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen. Kinderen die net in Nederland zijn, hebben onvoldoende taalvaardigheid in het Nederlands om aansluiting te kunnen vinden bij leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs en zijn nog onbekend met het Nederlandse onderwijssysteem.

In de eerste opvang hebben ze een gemeenschappelijke onderwijsbehoefte, namelijk zo snel mogelijk mee kunnen doen in het reguliere onderwijsprogramma. Dit bewerkstelligen we door:

  • te bevorderen dat kinderen zich sociaal en emotioneel thuis gaan voelen;
  • hen zo snel mogelijk de Nederlandse taal te leren;
  • een basale kennismaking met diverse vak- en vormingsgebieden;
  • het ontwikkelingsperspectief van de leerling in beeld te brengen (www.LOWAN.nl).

We hechten er groot belang aan om de kinderen een positieve eerste kennismaking te geven met het Nederlandse onderwijs. We willen dat kinderen samen leren, ontdekken en beleven in een taalrijke leeromgeving.

Taalonderwijs

Er wordt gewerkt met Taalrex, een taalprogramma ontwikkeld in samenwerking met een specialist op het gebied van Nederlands als tweede taal. Iedere dag wordt er met behulp van een handpop, Rex, een verhaal uitgespeeld waarin 20 tot 25 nieuwe woorden worden aangeboden op twee niveaus. Taalrex bestaat uit vier blokken met ieder vijf thema’s die over een periode van tien weken aan bod komen. Hoewel de focus op woordenschatuitbreiding ligt, staat ook kennisontwikkeling binnen Taalrex centraal. In de klassen is er veel aandacht voor de mondelinge taalvaardigheid van de leerlingen dat door middel van coöperatieve werkvormen in taalcircuits wordt geoefend. Naast Taalrex werkt de school met methodes die op reguliere basisscholen worden gebruikt waaronder voor het aanvankelijk lezen de KIM-versie van Veilig leren lezen (Veilig Stap voor Stap), voor het leesprogramma voor gevorderden Estafette en voor rekenen Wereld in Getallen 5.

Contact

Lieke Roelofs, het Mozaïek Groningensingel

Groningensingel 1225, 6835 HZ Arnhem

Telefoon: 026 3031598

Folder Nieuwkomers - Neveninstroom & COA

Locatie Zwanebloemlaan

Zwanebloemlaan 2
6832 HG ARNHEM

0263216844

info.mozaiek@floresonderwijs.nl

Locatie Eimerssingel

Eimerssingel-Oost 264
6834 CZ Arnhem

0263217088

info.mozaiek@floresonderwijs.nl

 

Wij zijn een school van

Het Mozaïek
Onze school Locaties Team Vakanties en vrije dagen Voorschoolgroep Neveninstroom COA Partners Ons bestuur Flores Onderwijs Vacatures
Ons onderwijs Onderwijsvernieuwingen Ouderbijeenkomsten Verlengde schooldag (VSD) Veilige school Regels en routines Burgerschap
Praktische informatie Schooltijden Schoolkalender Zwanebloemlaan Schoolkalender Eimerssingel Bewegingsonderwijs Ziekmelding en verlof Schoolgids Doorstroomtoets Medezeggenschapsraad (MR) Belangrijke documenten Privacybeleid Ouderbijdrage Scholen op de kaart
Nieuwe ouders Kennismaken, aanmelden & inschrijven Onderwijsinspectie Tevredenheidspeilingen Buitenschoolse opvang BSO Hoe kunt u zich laten informeren? Hoe kunt u helpen als ouder?
Contact Aanmeldpagina Klachtenregeling
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools