Tekstgrootte
Het Mozaïek verzorgt ook het onderwijs aan asielzoekerskinderen in Arnhem-Zuid aan de Groningensingel in de Proces Opvang Locatie (POL) van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA). Er is een onderbouwgroep met leerlingen in de leeftijd van vier tot acht jaar oud en een bovenbouwgroep met leerlingen van acht tot twaalf jaar oud. De leeftijdsindeling is bepaald aan de hand van de emotionele en cognitieve ontwikkeling van de kinderen.
Het Mozaïek Groningensingel
In Nederland zijn diverse Procedure Opvang Locaties. Het verblijf in een POL is gekoppeld aan de asielprocedure. De opzet is, dat mensen ongeveer 3 tot 6 weken in een POL blijven, soms is dit langer. De mensen die hier verblijven, zitten aan het begin van hun asielzoekersprocedure. De kinderen die in een POL wonen zijn leerplichtig.
Onze kinderen
De leerlingen hebben diverse culturele- en sociaal economische achtergronden en spreken over het algemeen weinig tot geen Nederlands. Een deel van de kinderen heeft al Nederlands onderwijs genoten bij een vorige opvanglocatie.
In de onderbouw komen de meeste kinderen voor het eerst in aanraking met onderwijs. Een minderheid van de kinderen heeft in het land van herkomst al enige vorm van onderwijs gevolgd.
In de bovenbouw heeft de meerderheid van de kinderen al onderwijs genoten in het land van herkomst. Sommige kinderen zijn gealfabetiseerd in de moedertaal, anderen komen niet gealfabetiseerd binnen.
Binnen de school is een duidelijke structuur voor kinderen met heldere regels en afspraken, om kinderen een veilige en voorspelbare omgeving te bieden. Kinderen worden de juiste handvatten geboden om een goede start te kunnen maken in het Nederlandse onderwijs.
Het onderwijs
De primaire taak van de school is het geven van kwalitatief goed onderwijs, dat uitgaat van de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen. Kinderen die net in Nederland zijn, hebben onvoldoende taalvaardigheid in het Nederlands om aansluiting te kunnen vinden bij leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs en zijn nog onbekend met het Nederlandse onderwijssysteem.
In de eerste opvang hebben ze een gemeenschappelijke onderwijsbehoefte, namelijk zo snel mogelijk mee kunnen doen in het reguliere onderwijsprogramma. Dit bewerkstelligen we door:
We hechten er groot belang aan om de kinderen een positieve eerste kennismaking te geven met het Nederlandse onderwijs. We willen dat kinderen samen leren, ontdekken en beleven in een taalrijke leeromgeving.
Taalonderwijs
Er wordt gewerkt met Taalrex, een taalprogramma ontwikkeld in samenwerking met een specialist op het gebied van Nederlands als tweede taal. Iedere dag wordt er met behulp van een handpop, Rex, een verhaal uitgespeeld waarin 20 tot 25 nieuwe woorden worden aangeboden op twee niveaus. Taalrex bestaat uit vier blokken met ieder vijf thema’s die over een periode van tien weken aan bod komen. Hoewel de focus op woordenschatuitbreiding ligt, staat ook kennisontwikkeling binnen Taalrex centraal. In de klassen is er veel aandacht voor de mondelinge taalvaardigheid van de leerlingen dat door middel van coöperatieve werkvormen in taalcircuits wordt geoefend. Naast Taalrex werkt de school met methodes die op reguliere basisscholen worden gebruikt waaronder voor het aanvankelijk lezen de KIM-versie van Veilig leren lezen (Veilig Stap voor Stap), voor het leesprogramma voor gevorderden Estafette en voor rekenen Wereld in Getallen 5.
Contact
Lieke Roelofs, het Mozaïek Groningensingel
Groningensingel 1225, 6835 HZ Arnhem
Telefoon: 026 3031598